Risalah Rahmah ... Risalah Kasih Sayang

Jiwa manusia secara fitrah mencintai orang yang bersikap baik padanya. Seseorang yang apabila melihat hati manusia yang tertutup, kemudian berupaya membukanya dengan lemah lembut dan berinteraksi dengan penuh kasih sayang dan berusaha menghadirkan perasaan cinta. Dengan itu, hingga akhirnya hati yang keras akan menjadi lunak, jiwa yang penuh kemungkaran akan menjadi istiqamah dalam kebaikan. Kerana apa saja yang berasal dari hati itu akan sampai ke hati, dan apa saja yang keluar dari lisan akan masuk ke telinga.

Inilah orang yang memahami jiwa.

Sesungguhnya orang yang memahami jiwa, akan sedar bahawa jiwa itu cenderung berbuat kesalahan dan menentang kebenaran... sehingga hati menjadi keras. Kalau dalam keadaan seperti itu kau sentuh dia dengan peringatan2 secara langsung, maka kau akan bertempuran dengannya. Untuk itu haruslah kau bersikap lemah lembut dalam bergaul dengannya. Hendaknya kau mengetahui tabiat jiwa dan pintu hatinya, kerana engkau tidak berhadapan dengan batu yang keras, tidak pula dengan malaikat yang suci dan mulia ... akan tetapi engkau sedang bergaul dengan jiwa manusia yang memiliki tabiat menerima dan menolak ... ada kecenderungan baik dan ada pula kecenderungan buruk. Sesungguhnya DIA mengilhamkan kepada jiwa itu kedua-dua jalan kefasikan dan ketakwaan.

Ali bin Abi Talib berkata, " Sesungguhnya hati manusia itu kadang-kadang menerima dan kadang-kadang menolak. Maka apabila hati itu menerima, bawalah dia untuk melakukan nawafil (sunat),,,dan apabila hati itu sedang menolak, maka cukuplah untuk melakukan faraidh(wajib).

DIA mengajar kita dalam Al Quran, apabila ada dua cara dialog, yang satu baik, dan yang satu lagi lebih baik, maka wajib memilih yang terbaik. Hal itu untuk memikat hati orang yang berbeza pendirian dan untuk mendekatkan serta mempersempit jurang pemisah.

Ar Rifq (sikap lemah lembut) merupakan sesuatu yang akan menjadi jambatan insan. Maka, kuatkanlah jambatan itu, hiasilah dengan sikap lemah lembut, meskipun kepada orang yang memusuhimu.

Renungkanlah kata-kaya Yahya b Muadz, "Sebaik-baik sesuatu adalah ucapan yang lembut".

Justeru, seorang pejuang bukan hanyalah pada dia yang mahir menghunus pedang...atau merentas lautan api...adalah pejuang itu juga seorang yang bertungkus lumus menjadi yang terbaik dengan menuturkan ucapan yang baik dengan penuh lemah lembut.